Zaujímavosti

Osud železničného mosta nad Moravou

Audio

10. augusta 1848 prichádza z Viedne do Prešporka prvý parný vlak ťahaný lokomotívou Bihár. Železničná sieť sa postupne rozšíri na územie dnešného Slovenska. Železničný most nad Moravou smerom
do Devínskej Novej Vsi začnú stavať v roku 1846. Mostná stavba s dĺžkou 474 m z murovaných bočných a drevenej strednej časti je aj napriek extrémne chladnej zime a týfusovej epidémii hotová už za sedem mesiacov, v roku 1847. Onedlho, v roku 1866, padne most za obeť nepriazni osudu, keď ho zničia jeho vlastní ľudia: po prehranej bitke pri vzdialenom Hradci Králové ho cisárske vojská vyhodia do vzduchu, aby zabránili ďalšiemu postupu pruskej armády smerom na Viedeň. Ich obavy sa však nenaplnia. Most je čoskoro opravený a v krajine opäť zavládne mier. Neskôr ním dokonca premáva aj legendárny Orient-Express na svojej ceste z Paríža do Konštantínopolu. S prvou svetovou vojnou sa však mení cieľ dopravy: železničný most sa spevní, tak aby mohol slúžiť na prepravu vojsk a zbraní na východný front. No cisárske vojsko aj tak v roku 1916 utŕži sériu porážok. Železničné koľaje vo východnej časti ríše sú v zlom stave a preprava materiálu len prispieva k ich ďalšiemu opotrebovaniu. Od roku 2020 sa pripravuje zdvojkoľajnenie na trase Viedeň – Bratislava vedúce cez moravský most, ako súčasť transeurópskych železničných sietí.